Nutriţie (corectă) = Sănătate fizică, psihică și sufletească

„Hrana voastră să vă fie leac, iar leacurile voastre să vă fie hrană!”

Hipocrate

          Sănătatea reprezintă un echilibru între fizic, emoţional, mental, social şi spiritual, fiind darul cel mai de preţ pe care îl are un om. Starea de echilibru trebuie să ne-o asigurăm singuri, chiar dacă ea depinde de numeroşi factori.

 Dieta de zi cu zi, generează modul cum gândim, simţim şi trăim. Creierul şi funcţionarea lui sunt influenţate de ceea ce mâncăm!

O alimentaţie corectă şi un stil de viaţă sănătos creşte coeficientul de inteligenţă (IQ), asigură o bună stabilitate şi dispoziţie emoţională, fortifică mintea. Deficitul sau excesul anumitor vitamine şi minerale afectează nervii de la nivelul creierului, astfel că apar modificări ale memoriei, o limitare a abilităţii de a soluţiona probleme şi apare chiar deteriorarea funcţiei  creierului.

Principalii nutrienți indispensabili creierului:

Consumul energetic (caloric) – pentru a evita modificări în funcţionarea creierului este indicat consumul de alimente cu un nivel caloric adecvat satisfacerii nevoilor energetice.

Carbohidraţii – cei mai buni carbohidraţi sunt fibrele din legume, deoarece un consum exagerat de zaharuri şi cereale determină organismul şi creierul să devină rezistente la insulină. O scădere a producţiei de insulină în creier afectează imediat cogniţia şi contribuie de asemenea la degenerarea celulelor creierului, în primul rând prin privarea acestuia de glucoză.

Proteinele – aminoacizii sunt foarte importanţi pentru creier, unii dintre ei fiind baza structurală a neurotrasmiţătorilor. Tirozina este un aminoacid care determină producerea noradrenalinei, triptofanul este un precursor al serotoninei, iar o acumulare excesivă a fenilalaninei provoacă retard mintal şi leziuni ale scoarţei cerebrale.

Vitaminele şi mineralele – Vitamina C este importantă pentru producerea dopaminei, tirozinei, hormonilor peptidici; Vitaminele din Complexul B au rol cheie în metabolismul celular şi în producerea de energie; minerale susţin funcţia creierului şi echilibrează alături de ceilalţi nutrienţi balanţa hormonală şi pe cea a neurotrasmiţătorilor.

Ceea ce mâncăm determină stările de Fericire, Tristețe, Alertă sau Deprimare, deoarece în momentul în care consumăm anumite alimente, creierul elibereză nişte substanţe chimice – neurotrasmiţători, care controlează stările, gândurile, apetitul, comportamentul.

Trebuie înţeles faptul că alimentaţia raţională nu înseamnă a raţionaliza alimentaţia, a limita consumul de alimente, ci a asigura organismului necesarul zilnic de alimente care să-i furnizeze acestuia energia absolut necesară pentru desfăşurarea în bune condiţii a tuturor funcţiilor acestuia.

Pe lângă adoptarea unui meniu echilibrat și variat, care sa reducă la minimum consumul de alimente periculoase pentru sănătate – produsele intens procesate, prajelile, alimentele tip fast food, bauturile carbogazoase etc. − reglarea dispoziției și eliminarea anxietății pot fi obținute și prin administrarea, preferabil la recomandarea medicului curant, a unor suplimente alimentare (complex de multivitamine și multiminerale).

Este așadar extrem de important de subliniat că alimentele pe care alegem să le consumăm ne pot influența nu doar fizic, ci și psihic. Pentru a ne păstra sănătatea sistemului digestiv, de care depinde atât de mult sănătatea întregului organism, dieta este cheia. Ea trebuie să fie bogată în legume și fibre alimentare și cât mai săracă în chimicale, alimente procesate și zahăr adăugat. Nu în ultimul rând, învățați să ascultați și să înțelegeți mesajele pe care organismul vi le transmite, evitând alimentele pe care nu le tolerați sau care vă influențează în mod negativ starea generală.

 Hidratarea din plin

Lipsa apei afectează organismul uman: apa este un element important din conținutul celulelor, componenta principală a sangelui. O hidratare necorespunzătoare va afecta fluxul sângelui. Întregul corp va fi alimentat mai puțin, capacitatea creierului și puterea de concentrare vor avea de suferit. Pentru hidratare, folosiți apa, sucuri de fructe sau ceai din plante. Societatea germană pentru alimentație recomandă  adulților un consum de minim doi litri de lichide zilnic.

 Mișcarea regulată

Practicarea regulată a unui sport de anduranță este benefică  atât pentru fizic cat și pentru psihic, fiind metoda optimă de menținere a corpului în formă. Sportul ajută în întărirea forțelor de apărare ale corpului, în reducerea simptomelor de stres și previne apariția bolilor de inimă și circulatorii, a diabetului, a supraponderalității și a osteoporozei. Cu avansarea în vârstă, inclusiv capacitatea mentală are de beneficiat de pe urma practicării unui sport.

Orice forma de mișcare fizică ajută la creșterea stării dumneavoastră de bine: pentru evitarea afecțiunilor, se recomandă un minim de mișcare lejeră de 30 de minute de 5-7 ori pe saptămână. Nu este niciodata prea târziu să începeți practicarea unui sport. Chiar și persoanele care încep la vârste înaintate profită imediat de efectele pozitive ale mișcarii.

Mult aer curat și lumină

Oxigenul trezește spiritul vital și mobilizează puterea de rezistență a corpului. De aceea este important să ieșiți în aer liber în fiecare zi, inclusiv iarna. Un alt efect benefic al plimbărilor în aer liber: ne expunem luminii, fapt care ne influențează pozitiv dispoziția. Prin expunerea la lumină, producem un transmițător neuronal, numit serotonina, care ne ajută la îmbunătățirea stării generale. Chiar și în zilele cu vreme mohorâtă, lumina naturală este mult mai puternică decât cea din interior. În plus, lumina este importantă pentru producția de vitamina D – indispensabilă pentru oase rezistente.

Relaxarea pentru găsirea echilibrului

Stresul, haosul și presiunile psihice afectează puterea de rezistență. Distrugerea echilibrului între stres și relaxare poate conduce la afecțiuni psihice și fizice severe. Așadar, cel tarziu atunci când stresul și agitația scapă de sub control este cazul să faceți un pas înapoi. Tehnicile de relaxare, cum ar fi antrenamentul autogen, destinderea progresivă a muschilor folosind metoda Jacobsen (încordarea și relaxarea alternativă a diferitelor grupe musculare produce o stare de relaxare profundă) sau Yoga vă vor ajuta să regăsiți echilibrul și starea de liniște.

Program de somn suficient și regulat

Somnul reprezintă o necesitate de bază, pe care trebuie să o satisfacem regulat la fel ca și alimentația și hidratarea. Somnul este indispensabil vieții și reprezintă o condiție de bază pentru dezvoltare, starea de bine și de sanatate. În timpul somnului, metabolismul se reduce, lăsând loc mecanismelor de refacere să preia conducerea.

Sistemul imunitar, digestia, sistemul circulator și inima, sistemul nervos și creierul au nevoie de somn pentru a se regenera. Astfel, studiile actuale indică faptul că persoanele care dorm puțin în mod regulat, sunt predispuse unui risc mai mare de a suferi un infarct.

Relații sanatoase

Indiferent că ne place sau nu, fiecare dintre noi facem parte dintr-o rețea de relații. Relațiile interumane de succes reprezintă un factor important pentru calitatea vieții, pentru sănătatea psihică și fizică. Relațiile vii și împlinite încep dintr-o relație sănătoasă cu sine și cu viața.

Atitudine pozitivă

Persoanele cu o atitudine pozitivă în viață dețin strategii psihice mai bune de supraviețuire. Acceptă mai puțin stres, protejându-și astfel puterea de apărare. În plus, persoanele cu o atitudine pozitivă sunt mai dispuse să practice autoironia, arătând astfel suveranitate și calm.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *